Söders Gourmet

Köpvillkor

Köpvillkor

På denna sida finner du de köpvillkor som gäller vid köp i vår nätbutik www.sodersgourmet.se

Alla priser i shoppen är INKLUSIVE moms (exklusive moms ser du inom parentes för varje produkt).

KÖP
Avtal om köp mellan dig och Söders Gourmet HB ingås när du erhåller orderbekräftelse på e-mail avseende den beställning du gjort i vår nätbutik.

Vi reserverar oss för att produkter på vår hemsida inte alltid korrekt motsvarar faktiskt utseende. Produktbilder på din dator kan uppfattas felaktigt eller avvikande beroende på vilken dator och dataskärm du har samt vilka inställningar som gjorts i din dator. Du måste vara 18 år för att handla i vår nätbutik.

BETALNINGSVILLKOR
Vi använder oss av Svea ekonomi för betalningarna på hemsidan (www.sodersgourmet.se). För att se deras köpevillkor vänligen tryck på denna länk. Som privatperson kan du betala med kort (Visa och Mastercard), 14 dagars faktura, delbetala med mera och som företag handlar du antingen med kort (Visa och Mastercard) eller mot faktura på 30 dagar. Vill du ändra leverans eller fakturaadress för ditt företag måste du vara godkänd från ditt företag att göra detta. Detta styrker du genom mobilt bank ID. Order läggs antingen på hemsidan (www.sodersgourmet.se), via telefon 08 791 93 00 eller mail info@sodersgourmet.se.

Betalningar

Kortbetalning
sodersgourmet.se erbjuder en säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med SveaWebPay som ingår i Svea Ekonomikoncernen. SveaWebPay är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). sodersgourmet.se accepterar samtliga VISA- och Mastercard-anslutna kort utgivna i Norden. Kortköpen sker direkt hos SveaWebpay och all information är krypterad enligt gällande standard och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos sodersgourmet.se. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Direktbetalning via internetbank
Vi erbjuder direktbetalning via internetbank för kunder i Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Faktura
Vid betalning via faktura samarbetar vi med SveaWebPay. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år eller för företag att du är registrerad hos Bolagsverket. En kreditupplysning och identitetskontroll kommer att genomföras. Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem via post eller via SMS. Samtliga fakturor är av sodersgourmet.se överlåtna till SveaWebPay. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar för privatpersoner och 30 dagar för företag. Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift enligt lag på 60 kr, samt dröjsmålsränta med 2 % per månad.

Delbetalning
Vi kan även erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning som sker i samarbete med SveaWebPay. Delbetalning är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp, och samtidigt vara säker på att kunna köpa det du behöver. Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning. Ansökan om delbetalning sker i kassan i samband med att du anger personnummer och den delbetalningsplan som passar dig. Därefter görs en kreditupplysning och identitetskontroll och du får direkt besked om ansökan har godkänts. Skulle ansökan ej gå igenom kan du välja något annat betalningsalternativ. Uppläggningsavgiften betalas på inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive månadsavi.

Om du har valt att handla mot delbetalning kan du komma att bli kontaktad per telefon för att verifiera din identitet. Det är en säkerhetskontroll för att minska bedrägerier.

PRISER
Alla priser är inklusive moms (exklusive momspriset visas inom parentes), frakt inom Sverige ingår vid köp över 1000 kr inkl. moms. Vid köp under 1000 kr ink moms så debiteras 63,60-75kr ink moms för frakten (skillnaden är beroende av varans momsatts). Du kan självklart välja att hämta din/dina varor i vårt Showroom på Ringvägen 36 i Stockholm. Ring då 08 791 93 00 och boka tid. För litteratur är momsen 6% och för maskiner och utrustning 25%. Vi förbehåller oss rätten att justera priser med anledning av ändrade inköpspriser, nya avgifter och skatter, valutaförändringar och liknande. Justering sker vid tidpunkt Söders Gourmet finner lämpligt, dock senast vid leverans av beställd vara. Vidare förbehåller vi oss rätten att justera felaktiga prisangivelser som skett på grund av misstag.

GARANTI
Söders gourmet erbjuder 1 års fullgaranti på samtliga maskiner (http://sodersgourmet.se/koksmaskiner/maskiner). Vid godkänt garantimål repareras eller byts produkten ut mot en ny eller en likvärdig produkt.

Garantin täcker inte funktionsproblem på grund av ex. slitage, ej följt skötselråd eller yttre våld.

LEVERANS
Vi använder oss av DHL som leverantör och följer deras regler och priser. Vi sänder varan till den leveransadress du angivit vid beställningen.

Har vi varan i lager är leveranstiden normalt 1-3 dagar, finns varan ej i lager är leveranstiden ca 2-4 veckor.

Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid sker leverans till dig när samtliga varor kommit till vårt lager. Om du önskar delleveranser ber vi dig meddela detta i din beställning eller kontakta oss på e-mail info@sodersgourmet.se

Vi äger rätt att fördröja eller avbryta leverans av köpta varor på grund av force majeure, så som bland annat strejk, krigsutbrott, naturkatastrofer och andra liknande omständigheter som står utanför vår kontroll. Vi är inte skyldiga att leverera en vara som är slutsåld eller utgången ur sortimentet. Vi meddelar via e-post eller telefon om varan inte finns i lager eller om den ej går att leverera.

REKLAMATION
Söders Gourmet tillämpar konsumentköplagen vid reklamation. Fel måste meddelas inom 48 timmar. Kontakta oss innan du returnerar en felaktig vara. När vi mottagit ett gällande reklamationskrav kommer vi att kontakta dig för avhjälpande av felet. Vid retur av giltigt reklamationskrav står vi självfallet för returkostnaden.

ÖPPET KÖP
Du har normalt 14 dagars ångerrätt på varor du köpt i nätbutiken i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen. Detta innebär att du har rätt att returnera en vara om du inom 14 dagar efter att du mottagit den meddelar oss om att du vill utnyttja ångerrätten. Du får hela köpesumman tillbaka, men leveranskostnaden för returen står du själv för. Den returnerade varan skall vara oanvänd och i sin originalförpackning och får ej ha använts eller vara skadad. För litteratur får ej skyddsplasten vara borttagen. Följesedel/faktura, samt uppgifter om hur återbetalning skall ske, skall bifogas. Vänligen kontakta oss innan du returnerar en vara. Ångerrätten gäller inte fullt ut om varan är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad till just dig.

PERSONUPPGIFTER
Vi hanterar alla dina personuppgifter enligt bestämmelserna i personuppgiftslagen. Från den 25 maj 2018 gäller den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR). Se vår integritetspolicy här. De uppgifter du lämnat till oss används endast i våra datasystem i syfte att fullfölja din order och i övrigt ge dig god service. Våra åtaganden omfattar fullgörande av leverans av beställda varor, lämna information om orderstatus samt informera dig om våra nyheter, kampanjer och erbjudanden.

RESERVATION
Vi reserverar oss för felaktiga priser och innehåll på hemsidan.